تبلیغات
مهندسی صنایع - معرفی مهندسی ارزش*INTRODUCTION IN VALUE ENGINEERING
مهندسی صنایع

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

معرفی مهندسی ارزش*INTRODUCTION IN VALUE ENGINEERING

مهندسی ارزش (V.E) چیست؟

تعریف انجمن مهندسی ارزش آمریكا (SAVE  (بدین صورت است كه: " مهندسی ارزش مجموعه تكنیكهای سیستماتیك و كاربردی است كه برای تشخیص كاركرد یك محصول / خدمت و تولید (انجام) آن كاركردها با حداقل هزینه است."

- در فرهنگ مدیریت آمده است: " مهندسی ارزش، فنی برای تعیین فعالیتهای تولید یك كالا، ارزشگذاری برای آن فعالیتها و سرانجام تعیین فعالیتهایی است كه كمترین هزینه را در برداشته باشد."

- بنابراین V.E یك رویكرد سیستمی و مبتنی بر كاركرد است كه هر مرحله ای از خلق ایده،  تا طراحی مواد و فرآیندها، عملیات ساخت محصول و بازاریابی آنرا ارزیابی می كند تا تمام كاركردهای مرتبط با آن در حداقل هزینه مناسب انجام گیرد. این روش، دامنه وسیعی را در بر   می گیرد. باید توجه داشت كه تاكید مهندسی ارزش صرفاً بر روی كاهش هزینه نیست، بنابراین  " نباید V.E را با روشهای مدرن یا سنتی كاهش هزینه، اشتباه گرفت زیرا این روش، روش بسیار جامعی است كه بر پایه آنالیز وظیفه ( كاركرد) بنا شده است و بدنبال بهبود در ارزش بدون قربانی كردن كیفیت یا اعتبار یا طول عمر محصول است."     

 

 

فرآیند مهندسی ارزش (V.E Process)     

فرآیند V.E به چندین فاز تقسیم شده و هر فاز دارای چند مرحله است:

     1. فاز عمومی یا ایجاد

     2. فاز اطلاعات

     3. فازعملكرد             

     4. فاز نوآوری یا خلاقیت

     5. فاز ارزشیابی یا تحلیل   

     6. فاز بررسی و توسعه                     

     7. فاز اجراء                            

   هر كدام از مراحل فوق از طریق یك یا چند روش فنی پشتیبانی می شود. بعضی از این تكنیكها تازه و بعضی دیگر مدتها است كه در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند، ولی همگی آنها در مجموعه ای منظم برای گرفتن مزیت بیشتر، سازمان داده شده اند. به طور كلی حدود 24 روش در این فرآیند بكار گرفته می شود. البته در برخی از منابع  فازهای ذكر شده در بالا قدری در ظاهر تفاوت دارد ولی در كلیات و مفاهیم یكی است.

مهندسی ارزش یك كار گروهی است. یك مطالعه مهندسی ارزش باید دارای شرایط ذیل باشد:

الف) دانش و تخصص در میدان فنی مورد مطالعه

ب‌) بیشینه موفق در زمینه مهندسی ارزش

  اگر برنامه مهندسی ارزش در یك سازمان وجود ندارد پیشنهاد می شود كه مفهوم مهندسی ارزش با آموزش افراد كلیدی شروع شود و از آنها خواسته شودكه همایشی را برای انتخاب مسایل یا پروژه ها، برای مطالعه برگزار كنید. سپس می توان یك گروه مطالعات مهندسی ارزش را برای یك دوره یك یا دو ساله به صورت آزمایشی تشكیل داد و پس از ارزیابی نتایج در رابطه با تشكیل دائمی مهندسی ارزش در سازمان تصمیم گیری نمود. این فرآیند به صورت ساختاری در سه مدل برای شركتهای بزرگ، كوچك و متوسط ارایه شده است.

                               حوزه های كاربردی V.E

در آغاز، این روش فقط در محیطهای سخت افزاری بكار گرفته شده و توسعه یافت٬ ولی در سالهای اخیر، این روش در بسیاری از محیطهای جدید و غیر سخت افزاری نیز بكار می رود. V.E در حوزه های مختلف و در ارتباط با محصولات / خدمات گوناگون قابل بكارگیری است. بعنوان مثال می توان كاركردهای یك برنامه، پروژه، سیستم، محصول، نوع تجهیزات، خدمات، تسهیلات، ساختمان سازی، دوره آموزشی، مدیریت سیستمها و روشها، آنالیز خرید، تخصیص منابع، بازاریابی و ... را از طریق مهندسی ارزش مورد تجزیه و تحلیل قرارداد. بنابراین روش V.E را می توان در همه جا بكار برد، منتهی دامنه كاربرد این روش معمولاً توسط ذهنیت كاربران، محدود می شود.

                           ضرورت پرداختن به V.E

سازمانها برای پاسخگویی به نیاز مشتریان خود با محدودیت منابع روبرو هستند. بنابراین هر موسسه ای می تواند فرآیند و روشهای مقرون بصرفه را به كمك مهندسی ارزش شناسایی كرده و از این طریق تامین خواست مشتریان را با صرف حداقل هزینه محقق سازد. بطور كلی V.E بعنوان یك ابزار مدیریتی می تواند منجر به نتایج ذیل شود:

1.  پایین آوردن هزینه تولید و ارایه خدمات

2.  به حداقل رساندن پیچیدگیهای تولید و نحوه خدمت 

3.  كم كردن زمان تولید و ارایه خدمات

4.  استفاده از اندیشه ها و خلاقیتها

5.  تامین كامل نیازهای مشتری و افزایش رضایت آنها        

6.  افزایش رضایت و انگیزه همكاران بواسطه افزایش سطح عملكرد آنها

7.  بهینه كردن فرآیندهای كاری

8.  كاهش مخارج سرمایه گذاری 

9.  ارتقاء یا ثبات كیفیت (و نه كاهش هزینه به قیمت كاهش كیفیت).

10.  افزایش سهم بازار و حصول اطمینان برای سودآوری 

11.  افزایش توان رقابت در بازار

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : مهدی میناخانی

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان